söndag 31 juli 2016

Insekter.

Som amatör ska man vara försiktig med att artbestämma diverse djur. Vissa däggdjur och fåglar som människa, älg och trana är jag säker på men när man kommer till insekterna blir det svårare.

Men efter att ha studerat Nationalnycklarna (NN) om blomflugor är jag tämligen övertygad om att jag har hittat några rätta arter.

Flyttblomfluga (Episyrphus balteatus) Hane.

Flyttblomfluga (Episyrphus balteatus) Hona
Det går att se skillnad på hane och hona på att hanens ögon sitter ihop i pannan medans honans är något isär. Parade honor migrerar från Central- och Sydeuropa till norden i början på juni till början av juli.
Migranternas avkommor återflyger framför allt i augusti och september. Detta och mycket annat går att läsa i NN.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bandflickblomfluga (Meliscaeva cinctella) Hona

Bandflickblomfluga (Meliscaeva cinctella) Hona
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denna var svårare så jag får nöja mig med släktnamnet Brynblomfluga (Epistrophe sp).
Det finns 11 arter i Norden.

Brynblomfluga (Epistrophe sp)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu är jag lite osäkrare men det lutar åt en Köttfluga (Sarcophaga sp) får nöja mig med släktet igen.

Köttfluga (Sarcophaga sp)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Honungsbi

Honungsbi.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sjuprickig nyckelpiga (Coccinella septempunctata)

Sjuprickig nyckelpiga (Coccinella septempunctata)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Sliten individ av åkerhumla." Frågade Niklas Johansson och fick detta svaret.


Alla dessa insekter träffade jag inom 100 meter från mitt hem så man behöver inte alltid ge sig ut på långa strapatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar