tisdag 26 juli 2016

Lunndörren.

Förra veckan besökte jag Lunndörren i Jämtland - Härjedalen för några dagars fjällvandring.

Jag började vid Tossåsen.

Första lägerplatsen blev efter ett mindre vad ca 3 km från startplatsen.

Nymalt kokkaffe, en lyx jag inte ångrar.

På väg mot Lunndörren.


Efter denna kröken kan man se ingången till u dalen Lunndörren.

Hittade en perfekt rastplats.


I snön nere i bilden kan man ana renar som små prickar.

Nu ser man raststugan som ligger halvvägs mellan Tossåsen och Lunndörrsstugorna.

Raststugan.

Denna vy möter man efter raststugan.


Min lägerplats andra natten.


Detta vadet får man passera innan det bär uppåt mot stugorna. Vy mot det hållet jag kom ifrån.

Man skymtar bastun.

Lunndörrsstugorna. Här lagade jag mat innan det bar av ner mot dalen igen.

Sämre ställen har man bott på. Efter denna tredje natt bar det av mot bilen igen.
Jag såg en hel del fåglar bl.a.
Morkulla
Blåhake
Rödbena
Stenskvätta
Ringtrast
Ljungpipare
Småspov
Sidensvans
Skrämde upp en ripa och hennes ungar. Gissar på dalripa för det var i björkskogen.

Lunndörren rekommenderas starkt. Jag valde att gå till Lunndörrsstugorna genom Lunndörren och samma väg tillbaka men det finns många andra alternativ.

1 kommentar:

  1. Härliga fjällbilder som får mej att längta efter att komma ut på vandring! Några veckor kvar, men sen bär det iväg för dottern och mej :D

    SvaraRadera